Liczba reklam, które codziennie do nas docierają, systematycznie rośnie i nic nie wskazuje na to, aby ta tendencja miała się zmienić. Praktycznie każdy wykształcił w sobie umiejętność ignorowanie nachalnych wersji. Z tego powodu, stworzenie skutecznego filmu reklamowego, który przyciągnie uwagę konkretnej grupy odbiorców przez dłużej niż kilka sekund, jest nie lada wyzwaniem. Współczesne filmy reklamowe są w pewnym sensie dziełami sztuki, które opowiadają konkretną historię. Wśród osób zajmujących się tworzeniem reklam zwykło się mówić, że jeden film zastępuje tysiące obrazów.
Jak powstają profesjonalne filmy reklamowe?
Obecnie do produkcji kampanii reklamowych podchodzi się zupełnie inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Przede wszystkim nowoczesne reklamy są podzielone na segmenty. Zadaniem każdego z nich jest wywołanie konkretnego efektu. Może to być np. silniejsze przywiązanie do marki, chęć lepszego poznania firmy lub wzbudzenie pożądania danej rzeczy. Tylko całościowe podejście sprawia, że kampanie będzie skuteczna.
- Filmy reklamowe są przeważnie filarami całych kampanii, dlatego przed wykonaniem jakichkolwiek czynności związanych z ich powstaniem, warto zadać sobie kilka pytań. Po co tak właściwie tworzymy konkretny film? Dlaczego jest on niezbędny w naszej kampanii? W jaki sposób pomoże w osiągnięciu zakładanego celu? Odpowiedzi na te pytania muszą być jak najbardziej szczegółowe. Najlepiej zapisać je na kartce i rozbudowywać.
- Następnym etapem jest szczegółowe sprecyzowanie grup odbiorców. Powinniśmy znać wiek, płeć, zarobki, miejsce zamieszkania, zainteresowania i inne kluczowe informacje dotyczące osób, które zobaczą nasz film. Dlaczego jest to takie ważne? Przede wszystkim dlatego, że tylko w taki sposób jesteśmy w stanie stworzyć materiał, który z perspektywy odbiorców będzie interesujący i wciągający.
Z powyższych notatek powstaje scenariusz będący bazą do stworzenia jednego lub kilku filmów reklamowych, których zadaniem jest osiągnięcie wcześniej zaplanowanego efektu. Dopiero w kolejnych etapach następuje filmowanie i montaż materiału. Ten proces, w zależności od skomplikowania, może trwać jeden dzień, tydzień, a nawet miesiąc. Od czego to zależy? Od wielu czynników, takich jak przeznaczenie, długość filmu, liczba i rodzaj efektów oraz liczba osób na planie.
Skuteczność kampanii reklamowej spoczywa na filmie
Bez względu na to, jaki był budżet całej kampanii, nikt nie zakłada, że nie zostanie ona zauważona przez odbiorców. Niestety w takim przypadku cała praca została wykonana na marne i najprawdopodobniej, w którymś z powyższych etapów popełniono kardynalny błąd. Najczęściej jest to zbyt ogólne określenie grupy odbiorców. Jak zatem sprawić, żeby filmy reklamowe były skuteczne?
- Na początek warto wyjaśnić, co kryje się pod słowem „skuteczne”, ponieważ nie zawsze jest to takie oczywiste. Skuteczny film od pierwszych sekund wywołuje zainteresowanie u odbiorcy. Następnie widz daje ponieść się historii oraz budzą się w nim odczucia i emocje tożsame z tymi, które przyświecały producentom materiału wideo.
- Choć z pozoru wydaje się to być skomplikowane i bardzo trudne do osiągnięcia, to w praktyce cały ten proces dzieje się automatycznie i w pewnym sensie jest niezauważalny.
- Na dłuższą chwilę warto zatrzymać się nad wspomnianymi emocjami. To właśnie one kierują decyzjami zakupowymi, dlatego tak ważne jest, aby widz je po prostu poczuł (i to intensywnie). Emocje powiązane z obrazem na długo zapadają w pamięć. Ponadto wpływają także na podświadomość, której nie kontrolujemy.
Chcąc osiągnąć zamierzony efekt, bez względu na jego rodzaj, filmy reklamowe muszą być odpowiednio zakończone. Co oznacza? Jest to tak zwane wezwanie do działania. To nic innego jak szczegółowa instrukcja dla widza, informująca co dokładnie powinien teraz zrobić. W szczególności dotyczy to produktów i usług. Odbiorcy muszą wiedzieć gdzie konkretnie mogą je znaleźć, w jaki sposób kupić i dlaczego powinni zrobić to właśnie teraz, a nie za 5 minut lub jutro.