[HR]
Animacje graficzne są coraz częściej wykorzystywane w obszarach związanych z Human Resources. Konieczność zdalnej pracy jedynie przyspieszyła tempo cyfryzacji i przenoszenia komunikacji ze świata rzeczywistego do wirtualnego – a w tym obszarze animacje mają przewagę nad pozostałymi formami komunikacji (tekstem, prezentacją, grafiką) – z racji tego, że działają na większość ilość zmysłów(wzrok, słuch), pobudzają wyobraźnie i generują emocje (szczególnie przy właściwym doborze lektora oraz muzyki).
Są 3 obszary, za które HR pokochał Animacje Graficzne:
1. Onboarding pracowników. Uroczyste powitanie nowych pracowników, wdrożenie, przedstawienie zasad, historii firmy, poinformowanie o zasadach panujących w organizacji. To wszystko w przyjaznej, animowanej formie, łatwej do zapamiętania, możliwej do odtworzenia i automatycznie wysyłanej do nowych osób.
2. Employer Branding. Szczególnie w konkurencyjnych branżach, w których firmy celują w najwyższej jakości ekspertów – warto już na etapie rekrutacji i budowie doświadczenia pracownika pokazywać, czym firma się wyróżnia i dlaczego właśnie w niej pracownik będzie szczęśliwy.
3. E-Learning. Wiedza, instrukcje, dobre praktyki – a nawet umiejętności. Za pomocą animacji mogą być przekazywane w ciekawy, angażujący sposób.
Czy można animacyjną serią edukacyjną zaangażować pracowników do rozwoju?
Był to temat prelekcji naszego Prezesa podczas konferencji HR 2022. Mieliśmy okazję przygotowywać roczny produkt e-learningowy (Business Skills Academy) składający się 25 godzin animacji podzielonych na 5-minutowe odcinki na każdy dzień w roku. Dzięki nim można wyrobić u pracowników niezwykle wartościowy nawyk codziennej edukacji, a także stymulować ich do pracy nad swoją produktywnością, komunikacją czy umiejętnościami miękkimi.
Według badań przeprowadzonych przez Wistia – czołowy system do analizy wideo dla biznesu – dzisiejszy użytkownik bardzo szybko traci uwagę. Jeśli chcemy utrzymać jego koncentracje na nagraniu, powinno ono trwać możliwie krótko. Choć parę minut nie wystarcza, aby przekazać złożone, edukacyjne treści, to można stworzyć serię nagrań, które krok po kroku budują zrozumienie w oczach odbiorcy. Najlepiej, gdy każde kończy się krótkim, praktycznym ćwiczeniem. Inne badania potwierdzają nasze zdolności do braku utrzymywania uwagi przez dłuższy czas na zdobywaniu nowej wiedzy.
Musimy także pamiętać, że poprzez regularność jesteśmy w stanie podtrzymywać wiedzę i zniwelować jeden z podstawowych problemów edukacyjnych – tzw. krzywą zapominania. Zgodnie z nią, większość informacji zapamiętywanych na szkoleniach, jest zapamiętywana w ciągu następnych dni i tygodni, redukując wartość szkolenia. Projektując krótkie filmy, jesteśmy w stanie podtrzymywać zdobywaną wiedzę i wzmocnić efekty szkolenia.
Nauka w formie Microlearningu, czyli krótkich form edukacyjnych została także potwierdzona w praktyce licznymi badaniami. Jedno z większych mówi wprost o 18% wzroście skuteczności tego typu formy edukacji ponad tradycyjnymi metodami, podczas gdy badania ankietowe regularnie przekonują, że pracownicy są skłonni częściej angażować się w firmowy e-learning, gdy tylko będzie on ubrany w małe pigułki wiedzy.
Warto na koniec wspomnieć o największej bolączce projektów e-learningowych. Większość pracowników nie chce ich robić. Są według nich nudne, nie mają sensu, zabierają czas pracy i nie angażują do faktycznej zmiany. Dlatego myśląc o E-learningu uwzględnij perspektywę pracowników, i pomyśl o ty, aby:
– uczynić z takiego programu dodatkowy benefit/atrakcje, a nie przykry obowiązek,
– ułatwić jego konsumpcje (miły dla oka, emocji, krótki, prosty do przerobienia “w przerwie” pomiędzy innymi zadaniami),
– kończyły się praktycznym, prostym ćwiczeniem, które utrwali zdobytą wiedzę.
Aspekt techniczny:
Wszystkie nagrania są umieszczone na dedykowanej platformie edukacyjnej, która automatyzuje udostępnianie odcinków pracownikom, weryfikuje ich testy, oraz daje feedback managerom nt. tego, jak kurs jest wykorzystywany w firmie. Posiadamy pełen Know-How związany z produkcją tego typu rozwiązań, i chętnie pomożemy Ci go wdrożyć.