Precyzyjnie targetowana reklama trafiająca do konkretnej grupy odbiorców zawsze zapewnia najwyższą skuteczność. Nośników reklamowych jest wiele, jednak obecnie szczególnie wyróżnia się jeden, a mianowicie film reklamowy. Dzięki niemu, twórcy mogą przekazać w krótkim czasie zdecydowanie więcej informacji niż w przypadku grafiki, animacji bądź zdjęcia. Poza tym, materiał wideo wykorzystuje się do opowiedzenia historii, wywołania emocji, a nawet wygenerowania potrzeby. Z tego powodu, filmy reklamowe to niekiedy działa sztuki, które można oglądać bez końca. Aby jednak ten nośnik był skuteczny, musi zawierać odpowiednie elementy.
Filmy reklamowe przykuwające uwagę, czyli jakie?
Nie ma nic gorszego dla twórców filmów reklamowych niż brak uwagi odbiorców. Każdy materiał powinien od pierwszych kilku sekund przyciągać uwagę grupy, na której nam szczególnie zależy. Z tego powodu niezwykle istotne jest odpowiednie wybranie miniaturki, która będzie pojawiać się m.in. w mediach społecznościowych. Kolejnym krokiem jest zatrzymanie uwagi widza na dłużej. Co z tego, że odbiorca zobaczy pierwsze 7 sekund filmu, gdy potem go przewinie lub wyłączy. Nie o to nam chodzi.
Zatrzymanie uwagi i wciągnięcie widza w podróż prowadzi do kolejnego etapu, czyli wywołania pożądanego zjawiska. Odbiorca powinien poczuć na własnej skórze, jak dobrze będzie leżeć na nim ta koszula lub jak dobrze będzie wyglądać w tych butach. Filmy reklamowe mogą podświadomie wzbudzać pożądanie konkretnej usługi lub produktu. Nikt nie lubi nachalnych reklam, dlatego obecnie twórcy sięgają po bardziej dyskretne rozwiązania. Ich celem jest wywołanie takiego odczucia, że to odbiorca sam wpadł na pomysł zakupu produktu lub usługi.
Filmy reklamowe i ich elementy
W materiale powinny być jasno i przejrzyście pokazane korzyści wynikające ze skorzystania z danego produktu lub usługi. Jest to niezbędny element każdej kampanii reklamowej. Co jeszcze powinny zawierać filmy reklamowe?
- logo firmy
- wizualizację usługi bądź produktu
- podstawowe dane
Nie warto zagłębiać się w szczegółach technicznych, które są zbyt rozpraszające. Skuteczny materiał musi pobudzać więcej niż jeden zmysł. Połączenie np. zmysłu węchu i wzroku zapewnia wysoką skuteczność reklamy.
Nie wolno zapomnieć także o informacji dotyczącej dostępności danego produktu lub usługi, czyli gdzie odbiorca może dokonać zakupu. Niestety wiele osób o tym zapomina, a obecni widzowie wymagają, aby podać im wszystko na tacy. Jeżeli w reklamie jest użyty głos, warto dodać także subtelne napisy. Jest to szczególnie ważne na platformach, na których filmy są automatycznie odtwarzane. Trudno znaleźć branżę na rynku, w której nie istnieje konkurencja. Z tego powodu filmy reklamowe muszą się wyróżniać na tle innych;. Wówczas mają zdecydowanie większą szansę na przeniknięcie do świadomości dużej grupy odbiorców. Takie oddziaływanie przekłada się z kolei na wzrost świadomości marki wśród konsumentów i zwiększenie sprzedaży.
Czy można samodzielnie stworzyć film reklamowy?
Odpowiedź jest prosta – oczywiście, że tak. Wystarczy wziąć telefon z aparatem, nakręcić produkt i to w sumie tyle. Niestety jakość takiego nagrania będzie pozostawiać wiele do życzenia. Nie chodzi tu jedynie o jakość obrazu, ale całego filmu. Dodatkowo, materiał nie będzie zawierał wszystkich elementów opisanych powyżej, a to właśnie one decydują o skuteczności filmu. Zdecydowanie lepszym sposobem jest zatem zlecenie nagrania profesjonalnemu studiu reklamowemu. W tym miejscu warto zaznaczyć, że firmy tego typu przeważnie nie wykonują wyłącznie wysokobudżetowych produkcji. Specjalizują się również w tańszych produkcjach, realizowanych np. dla początkujących przedsiębiorców. Filmy reklamowe z małym lub średnim budżetem, które zostały stworzone przez profesjonalistów, skuteczniej trafiają do wcześniej zdefiniowanych grup odbiorców. To jest właśnie najważniejsza korzyść, która wynika ze współpracy ze specjalistami od pisania scenariuszy, nagrywania obrazu i dźwięku, montażystami i innymi osobami, które biorą udział w całym projekcie.