Sukces prezentacji w programie PowerPoint w największej mierze zależy od dwóch czynników – tego co chcemy przekazać, oraz tego jak zaprezentujemy wybrany temat. Ponieważ głównym zmysłem który angażujemy w tym przypadku jest wzrok, to co zobaczymy przełoży się (lub nie) na to, co zostanie nam w głowie. Aby utrzymać uwagę odbiorcy, kluczowy jest międzyinnymi odpowiedni dobór kolorów. Być może niektórzy sądzą, że jest to błaha kwestia, jednak kolory mają moc – nie tylko w życiu codziennym ale i w biznesie.
Od pierwszego spojrzenia…
Kiedy idziemy na ważne spotkanie, niezależnie od tego czy ma charakter prywatny czy zawodowy, chcemy wyglądać najlepiej jak to możliwe. To bardzo dobre posunięcie, bo jak mówi znane powiedzenie: „Drugi raz nie zrobisz pierwszego wrażenia”. Dobieramy strój stosownie do okazji. Jeśli jest to spotkanie biznesowe, mężczyźni zazwyczaj starają się wybrać odpowiedni garnitur, dopasować do niego koszulę, a nawet dodatki takie jak zegarek, spinki do mankietów, poszetka czy krawat. W przypadku pań możliwości jest znacznie więcej, a w ramach dodatków pojawiają się biżuteria i różnego fasonu buty. Dbamy o to jak widzą nas osoby z którymi przebywamy, ponieważ wszystkie te elementy tworzą nasz mniej lub bardziej spójny wizerunek, z którym kojarzyć będzie nas druga strona.
Podobnie sprawa wygląda w kontekście prezentacji w programie PowerPoint. Jest ona wizytówką firmy, projektu lub osoby, która ją stworzyła. Rzecz jasna, możemy ją „po prostu zrobić” – kładąc nacisk przede wszystkim na treści, ale możemy iść o krok dalej i ubarwić tekst, dopełniając go elementami dzięki którym całość będzie nie tylko merytoryczna ale estetyczna i spójna. Takie prezentacje, a co za tym idzie – wiadomości w nich zawarte, odbiorca z pewnością zapamięta na dłużej. Lubimy przecież to, co ładne, prawda?
Jak to ugryźć?
Jeśli nie jesteśmy biegli w kwestii doboru kolorów, możemy skorzystać z kilku wskazówek, które zdecydowanie ułatwią nam tę czynność:
- LOGO – jeżeli wasza firma funkcjonuje na rynku od dłuższego czasu, zapewne jest kojarzona nie tylko z konkretnym logo ale i z barwami w nim zawartymi. O ile nie jest to wyłącznie jeden kolor np. czerń lub z drugiego bieguna estetyki, neonowa, jaskrawa zieleń czy równie intensywny, rażący róż – można nawiązać do nich w mniejszych elementach prezentacji.
- KOŁO KOLORÓW – to specjalnie skonstruowane koło barw, które ułatwia ich dobór wszystkim osobom zajmującym się pracą z kolorem – artystom-malarzom, architektom wnętrz etc. Aby z niego korzystać nie trzeba posiadać wiedzy o kompozycji kolorystycznej. Dostępne jest w sklepach plastycznych jako niewielka tekturowa konstrukcja z paletą barw oraz w internecie, w wersji on-line. Wystarczy wpisać frazę: „koło kolorów” lub „color wheel online”. Występuje w wielu wersjach – zarówno prostych jak i tych bardziej rozbudowanych. Każdy wariant spełnia tę samą funkcję – po wybraniu koloru wiodącego jaki nas interesuje, wskazuje nam pasujące do niego kolory przeciwstawne – z obu krańców koła, analogiczne – leżące blisko siebie i wywodzące się z tego samego koloru lub triadyczne – kolory rozmieszczone na kole równomiernie (wyobrażając sobie wpisany w koło kolorów kształt trójkąta, właściwe barwy będą wskazywać jego wierzchołki).
Mowa koloru
Czasem kolor może powiedzieć więcej niż słowa. Dlaczego? Ponieważ oddziaływuje na nasz mózg jeszcze zanim zauważymy wszystko inne. Kolory budzą w nas pewne skojarzenia, które przypisane są do schematów myślowych. Warto wiedzieć z czym kojarzą się barwy najczęściej używane:
Czerwony – Wszystko co podkreślimy używając czerwieni będzie wysunięte na pierwszy plan. Jest kolorystycznym synonimem energii i mocy. Skłania do działania i podkreśla rzeczy ważne, dlatego często widoczny jest jako jeden z głównych kolorów w marketach.
Żółty – oznacza bezpieczeństwo i kojarzy się z beztroską. Nie jest to jednak kolor kojarzony z prestiżem, dlatego warto uważać, wykorzystując go w biznesie. Świetnie natomiast zadziała, jeśli prezentacja będzie dotyczyć wypoczynku lub asortymentu dla najmłodszych.
Zielony – kojarzy się z dobrym zdrowiem, naturą i wszystkim co z niej pochodzi. Nawiązuje do ekologii i podkreśla pozytywne działanie produktów. Jest Według niektórych, jej ciemny odcień wiąże się z ambicjami.
Niebieski – przywodzi na myśl spokój i stabilizację. Kojarzy się z żywiołami – wodą i powietrzem. Jego jasne odcienie (błękity) oznaczają zaufanie, a granat – profesjonalizm i wiedzę.
Biały – to czystość i niewinność, zarówno ta fizyczna jak i dotycząca intencji.
Złoty – oznacza prestiż. W połączeniu ze szlachetnym odcieniem bordo często jest wykorzystywany w segmencie produktów luksusowych.
To zaledwie kilka rad na dobry początek. Jesteśmy pewni, że po zagłębieniu się w ten barwny temat, każda prezentacja nabierze dodatkowego wymiaru i zostanie w pamięci odbiorców na długo po jej zakończeniu.