Gdyby ktoś zgadywał na chybił-trafił koszt realizacji animacji video, podając przedział, wynoszący od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych właściwie trafiłby w sam raz. W praktyce to cały proces realizacyjny animacji oraz docelowy czas jej trwania są najważniejszymi czynnikami odpowiedzialnymi za jej cenę.
Wyjaśnijmy jednak kwestie wyceny animacji precyzyjnie, podając od A do Z zarówno to jak wygląda proces, jak i to jakie czynniki mają znaczenie przy samej wycenie.
Na czym polega tworzenie animacji i jakie są etapy takiego działania?
Jedną z najistotniejszych kwestii do ustalenia na początku jest czas trwania animacji wideo. Im dłuższa animacja, tym wyższa jej cena. Studia animacyjne wyceniają swoje usługi w zależności od stopnia skomplikowania filmu od 500 zł do nawet 20 000 zł za minutę animacji. Aby być bardziej precyzyjnym, Animacja Whiteboard to koszt rzędu 2000 – 3000 złotych za każdą minutę. Animacja 2D to koszt od 3000 zł do 20000 zł za minutę.
Następna istotna kwestia dotycząca czasu to termin zakończenia produkcji animacji. Normalna przestrzeń czasowa, którą należy zaplanować dla wykonania wideo animowanego jest różna i u nas wynosi od paru dni do 5 tygodni – znów w zależności od stopnia skomplikowania. Lecz jeśli klientowi się śpieszy, na pewno należy przygotować się na nieco wyższe koszty.
Część firm dolicza dodatkowe koszty związane z tworzeniem scenariusza. My, w 99% nie robimy tego. Na rynku jednak na usługa może kosztować od 0 zł do 1000-2000 zł.
Koszta zewnętrzne przy projektowaniu animacji graficznej.
Fundamentalne kwestie przy projektowaniu animacji – czyli Grafika oraz Animacja (ruch grafiki)
Został ujęty wyżej. Są jednak dodatkowe elementy, które można podzielić na parę sekcji:
Koszt lektora. W większości przypadków opowiada on przygotowaną historię i nadaje swoim głosem emocje i charakter animacji. Ceny lektorów wahają się od 200 zł / nagranie do 10.000 zł / nagranie (w przypadku celebrytów, znanych aktorów). W przypadku innych języków niż język polski, najniższe stawki to ok 500 zł netto, a średnie 800-1000 zł netto. W NarysujTO nie doliczamy naszej prowizji za zamówienie lektora, można jednak spotkać się z takim zabiegiem na rynku.
Koszt licencji audio. Najczęściej kupowany ze stocka audio lub wykupowany w formie dostępy do całej bazy audio (np. w zamian za 1000-3000 zł rocznie można mieć dostęp do setek tysięcy utworów i wybierać z nich najlepsze do wszystkich realizowanych projektów). W 95% koszt licencji w NarysujTO audio zamyka się w 150 zł netto. Jeśli klient dostarczy nam audio (ponieważ ma swoje lub już wykupił licencje) – wówczas wstawiamy je bezpłatnie.
Koszt napisów. Najczęściej mówimy o napisach, które odzwierciedlają tekst lektora. Przygotowane są w formie pliku .srt, który pozwala je umieszczać w Social Mediach (YouTube, Facebook, LinkedIN, etc.). Czasami klienci proszą nas również o wtopienie napisów w plik video (mp4). Koszt stworzenia takich napisów to u nas 100 zł netto.
Jakie elementy powinieneś przygotować przed rozpoczęciem współpracy?
Studio animacji będzie potrzebować materiałów od klienta, które mają wpływ na kształt i proces realizacji animacji. Im więcej składowych zostanie przekazanych przez klienta, tym łatwiejsza (prawdopodobnie także i krótsza) praca dla studia. Jakie zatem materiały mogą być potrzebne? Są to: wyjściowa prezentacja (usługi, produktu), zarys fabuły animacji (cele i pomysły, jeśli są), informacje na temat produktu/usługi, preferowany podkład muzyczny.
Nie musisz mieć jednak tych elementów, aby zrealizować animacje!
Jeżeli klient przychodzi z pustymi rękami, wówczas studio animacji we własnym zakresie przygotowuje to wszystko, co będzie niezbędne do wykonania filmu. Jednakże także taka jest rola zespołu pracującego w studio, aby przekładać niezbyt ostro zarysowane pomysły klienta na konkretne rozwiązania. Można je zebrać za pomocą briefu (pytania, które pozwalają poznać lepiej produkt / cele klienta) lub rozmowy.
Zdarzają się nam także przypadku, że klienci chcą skorzystać z tworzenia tego typu komunikacji, ale nie wiedzą, w jakim obszarze najlepiej się sprawdzi (sprzedaż, marketing, opis firmy, wyjaśnienie procesu współpracy, itp.). W takim przypadku, świadczymy bezpłatną konsultację, aby doradzić i znaleźć odpowiedzi na te pytania. Warto dodać, że istotne znaczenie dla czasu realizacji wideo animowanego ma wzajemna komunikacja. Szybko podejmowane decyzje, akceptacje czy precyzja wszelkich informacji zwrotnych przyczynią się do szybszego zakończenia produkcji.
Jeśli chodzi o całościowe koszty animowanego wideo, na pewno dużo droższa finalnie będzie animacja z wykorzystanie techniki 3d. Jest to pracochłonna metoda, choć efekt końcowy, jaki zapewnia animacja przestrzenna jest naprawdę spektakularny. Pamiętajmy jednak, że animacja ma przede wszystkim wyjaśniać sposób działania produktu lub usługi. Dlatego kwestie estetyki czy efektowności całej produkcji nie powinny wysuwać się ponad praktyczna rolę animacji.
A jak to wygląda u nas? Staramy się dostarczyć najlepszą możliwą jakość uwzględniając budżet klienta. Najtańsze, a zarazem najprostrze animacje realizowaliśmy za 500 zł/minuta. Najdroższe po 20000 zł/minuta. Chcesz wycenić swój pomysł? Skontaktuj się z nami 🙂
Warto również zapoznać się z naszym rozbudowanym wpisem związanym z produkcją Explainerów Video.