

W publikowanych w sieci lub przedstawianych na YouTube filmach możemy się spotkać z dwoma najpopularniejszymi formami animacji, a więc animacją 2D oraz animacją typu whiteboard. W gruncie rzeczy różnice pomiędzy nimi są istotne i podjęcie decyzji o wyborze jednej lub drugiej z nich może mieć bardzo duży wpływ na to, jak taka animacja zostanie odebrana przez naszych widzów.
Czym jest animacja 2D, a czym animacja whiteboard?
Animacja 2D to taka animacja, która wypełnia zwykle cały ekran dzięki bogactwu kolorów. Posiada ona swoje tło, które w zależności od tego, co ma prezentować, może się zmieniać. Choć taka animacja prezentuje różne tematy tylko w dwóch wymiarach (w górę i w dół lub w lewo i w prawo), dzięki uzupełnieniu jej o liczne postacie i obiekty, które poruszają się bardzo realistycznie w przestrzeni, jest ona w stanie bardzo zaciekawić widza, szczególnie przy dużej liczbie interakcji. W typowej animacji 2D oprócz standardowego lektora można postawić na dwie lub na większą liczbę postaci. Choć na animację 2D składają się wyłącznie płaskie obrazy, cieszy się ona niesłabnącą popularnością przy przygotowywaniu krótkich filmików na prezentacje, strony internetowe firm lub popularne portale z filmami wideo, jak Youtube.
Animacja whiteboard to odmiana animacji 2D, która powstaje bezpośrednio na oczach widza. Jak ona wygląda? Odbiorca takiej animacji słyszy zwykle lektora, którego słowa obrazowane są przez rysującą na filmiku rękę. Whiteboardy cieszą się szczególnie dużą popularnością jak chodzi aspekty edukacyjne firmy (np. wyjaśnienie produktów lub film typu explainer wideo), procedur związanych z jej bezpieczeństwem czy też jej strategii na kolejne miesiące i lata. Zaletą animacji typu whiteboard jest bardzo jasny przekaz i to, że zapadają one w pamięć, skutecznie utrzymując uwagę widza, szczególnie jeśli rysunki będą spójne i będą pasować do zbudowanej historii. Animacje whiteboard bardzo często odciążają nasz mózg, szczególnie gdy nie używa się w nich postaci. Ten ważny dla nas organ jest bowiem odpowiedzialny za rozpoznawanie twarzy oraz analizowanie jej. W ten sposób określa, czy dana osoba jest dla nas przyjazna i decyduje, jakie emocje w związku z tym przeżywamy. Whiteboard znacznie upraszcza śledzenie filmu i skupienie się na tym, co jest najbardziej istotne, a więc na jego treści. Poza tym film rysunkowy typu whiteboard angażuje widza i kieruje uwagą widza, dzięki sekwencyjnym pojawianiu się kolejnych obrazów.
Kiedy zatem powinniśmy zamówić animację whiteboard, a kiedy animację 2D?
Animacja 2D a animacja whiteboard – co wybrać?
Podstawowym czynnikiem, który decyduje o wyborze animacji whiteboard lub animacji 2D, jest jej cena. Animacja whiteboard jest zwykle tańszym rozwiązaniem, ponieważ jest ona mniej skomplikowana dla grafików. Nie wymaga korzystania z bardzo zaawansowanych programów do przygotowania animacji oraz angażowania dużego zespołu, który będzie odpowiedzialny za jej poszczególne obszary. Kilkuminutowe animacje whiteboard o najwyższym poziomie firma graficzna może wykonać już w ciągu 2 tygodni. Równie istotna jest przejrzystość i prostota. Animacje 2D sprawdzą się z kolei doskonale wtedy, gdy chcemy zachwycić widza i nakreślić mu jakąś historię. Tworzą one cały świat, bogaty w interakcje, dlatego sprawdzą się szczególnie, gdy chcemy pokazać swój produkt w bardziej dynamiczny sposób.
Jesteś zainteresowany stworzeniem animacji? Napisz do nas na kontakt@narysujto.pl