Ludzie przekazywali sobie informacje od zawsze. Na przestrzeni wieków zmieniały się tylko narzędzia za których pomocą to robili. W czasach prehistorycznych służyły temu malowidła naskalne, nieco później posłańcy, telegram, prasa by w końcu dotrzeć do mediów elektronicznych. Mimo różnic wynikających z dostępu do odpowiedniej technologii (lub jej braku), założenie zawsze było takie samo – przekazać coś drugiej stronie w taki sposób by wiadomość została zrozumiana zgodnie z naszą intencją i zapamiętana. Oto kilka podpowiedzi na co zwrócić uwagę a czego unikać, by nasza prezentacja w PowerPointcie była nie tylko merytoryczna ale także ciekawa i wartka.
Zaplanuj co chcesz pokazać
Bajki i baśnie mogą w wielu przypadkach służyć za przykład idealny. Każdy kto je kiedyś czytał, (lub komu je czytano) wie, że dobra bajka to taka, której fabuła zaciekawia i buduje napięcie. Kiedy z każdym kolejnym rozdziałem czekamy na to jak potoczą się losy głównego bohatera. Podobnie jest z budowaniem prezentacji w programie Power Point. Aby była interesująca musi mieć te same trzy wiodące elementy co każda dobra opowieść – wstęp, rozwinięcie i zakończenie. W ustaleniu co jest czym pomoże nam „scenariusz” czyli plan prezentacji, który warto stworzyć w wersji papierowej.
Zanim powstaną pierwsze slajdy, zaplanujmy sobie wszystko odpowiadając m.in. na pytania co, w jakiej kolejności i dlaczego chcemy przekazać odbiorcy? Jakie treści chcemy uwypuklić i dlaczego właśnie te? O czym wystarczy tylko nadmienić? Jakie grafiki pasują do wybranego przez nas tematu? Pomyślmy nad wszystkim tym tak, jakbyśmy pisali opowieść:
- Tytuł – ma go każda opowieść. Pomyśl, co może być związane z tematem, a przy tym, niesztampowe? (tu można dać jakiś przykład:)
- Wstęp – to zarysowanie tematu. Preludium do jego rozwinięcia, a więc części najbardziej rozbudowanej i merytorycznej. Na tym etapie przedstawiamy zagadnienie w taki sposób, by odbiorca wiedział czego dotyczy prezentacja, jednak czuł niedosyt i był ciekaw informacji, które zobaczy oraz usłyszy chwilę później.
- Rozwinięcie – część w której przestawiamy produkt lub usługę bardziej szczegółowo. Najlepiej gdy połączymy treści z prezentacji PowerPoint i interakcję z odbiorcami. Wtedy możemy mieć pewność, że odbiorca nas słucha. Na slajdach nie należy pisać o wszystkim. Wystarczy wybrać i podkreślić rzeczy najistotniejsze, by w trakcie prezentacji móc się do nich odnieść. Pomocne i estetyczne zarazem będzie podzielenie tekstu na akapity, dla większej czytelności i porządku. Dobrze jest zadbać o spójność czyli o to, by każde kolejne zdanie czy slajd, wynikało z poprzedniego.
- Zakończenie – często najtrudniejszy element prezentacji, podsumowujący całość. To miejsce na wnioski oraz krótkie streszczenie (2-3 zdania) najistotniejszych fragmentów prezentacji.
Pamiętaj! Każdy tekst (również ten w formie prezentacji PowerPoint) lepiej się czyta i przyswaja, kiedy napisany jest poprawnym językiem, bez błędów stylistycznych, ortograficznych i gramatycznych. Jeśli nie jesteśmy pewni tego czy wszystko jest napisane tak jak być powinno, warto skonsultować tekst z korektorem, redaktorem lub polonistą.
Emocje i multimedia
Aby to o czym mówimy nie było suchą informacją, niczym rozkład komunikacji miejskiej, możemy wpleść do prezentacji elementy multimedialne jedno bądź kilka krótkich wideo, które zagnieździmy w pliku PowerPoint. Multimedia działają jak katharsis dla mózgu skupionego na tekście. W zależności od tego co jest tematem prezentacji, możemy odnieść się do emocji, które drzemią w każdym z nas. Jeżeli na przykład, snujemy opowieść o wysokiej klasy sprzęcie kuchennym, który ułatwi życie każdemu kto nie lubi marnować czasu lub nie jest mistrzem w gotowaniu – pokażmy to! Opowiedzmy o produkcie w taki sposób, by jak najbardziej uzasadnić jego posiadanie i podkreślić zalety w codziennym użytkowaniu. Podajmy przykłady, mogące wpłynąć na wyobraźnię odbiorców.
W tym konkretnym przypadku możemy ukazać m.in.:
– kontrast technologiczny między tym co kojarzy się z typowym przygotowaniem posiłków, a tym jak szybko i sprawnie zrobi to za nas rzeczony sprzęt: Czasy naszych babć i mam vs. technologia dziś.
– czas jaki zaoszczędzimy, mogąc wykorzystać go na rzeczy dla nas ważne: Ciasto miesi się samo, podczas gdy my możemy spokojnie odpowiedzieć na ważne maile lub wykonać pilne telefony.
– wygodę wiążącą się z oboma cechami wymienionymi wyżej. Płacimy nie tylko za sprzęt ale też za komfort związany z utrzymaniem porządku czy oszczędność czasu, który zwykle poświęcamy na przygotowanie posiłków.
Jeśli zamiast typowych haseł wybierzemy multimedia lub interakcję, zainicjujemy stworzymy więź z odbiorcą. Każdy przecież ceni sobie komfort, wygodę i czas wolny. Prawda?
Podsumowanie
Żyjąc w XXI wieku można śmiało powiedzieć, że na swój sposób wróciliśmy do komunikacji obrazkowej, tyle że w innym stylu. Zamiast malowideł naskalnych komunikujemy się za pomocą obrazków zatrzymanych w obiektywie aparatu lub smartfona. Instagram, Snapchat, Facebook – wszystkie te media w mniejszym lub większym stopniu sprawiają, że przyzwyczajamy się do innego modelu przekazywania treści. Konwergencja, a więc przenikanie się mediów sprawia, że aby pokazać coś w sposób interesujący, musimy odwołać się do wielu z nich. Umiejętnie zredagowany tekst, dopełniony ciekawymi zdjęciami czy elementami wideo sprawi, że prezentowany produkt lub usługa, staną się bardziej namacalne, a wiedza o nich łatwiejsza do zapamiętania, a o to przecież nam chodzi!
Jeśli potrzebujesz zlecić stworzenie multimedialnej prezentacji Power Point – zapraszamy do działu kontakt.
Osoby znajdują ten artykuł wpisując:
- prezentacja multimedialna powerpoint
- zlecę prezentację power point
- prezentacje jak stworzyć
- jak zrobić fajną prezentacje ppt
- prezentacja power point firma